Kardeşler Giyim  
 
  HZ. MUSA KISSASINDAKİ ŞUAYB, PEYGAMBER ŞUAYB MIDIR? 26.04.2024 14:41 (UTC)
   
 
HZ. MUSA KISSASINDAKİ ŞUAYB, PEYGAMBER ŞUAYB MIDIR?
 
 
Medyen neresidir?
 
Kur'an'ı kerim'de on defa adı geçen Medyen; Arabistan yarımada'sının kuzeyinde Afrika kıtası ile Asya kıtalarının Kızıldeniz ile ayrıldığı bir noktadadır. Kızıldeniz'in ikiye ayrılarak oluşturduğu Akabe körfezinde bulunan Medyen; Mısır ve Kenan bölgesi arasında Yemenden gelen deniz İpek yol'u ve Suriye, Lübnan, Kudüs üzerinden gelen kara İpek yollarının kesiştiği; ticaret kervanları ve seyyahların mutlak bir uğrak yeridir. Ticaret ile yoğunlaşmış olan Medyen'liler Tevrat'ta belirtildiği gibi Hz Yusuf'u, kardeşlerinin attığı, Kenan bölgesindeki kuyuda bulup, Mısıra götürüp satan tacirlerdir. "Ve Midyaniler, tacirler geçiyorlardı; ve Yusuf'u çekip kuyudan çıkardılar..Ve Midyaniler onu Mısır'da Firavun'un memuru, Muhafız askerleri reisi olan Potifara sattılar." (Tekvin,37/28–36)
Büyük bölümü Sina çölü ile kaplı olan yarımada'da ticaret hemen hemen tek geçim kaynağıdır. Kaynakların, Mısıra yürüyerek sekiz günlük bir mesafede bulunduğunu belirttikleri Medyen; Mısır'dan Arabistan'a geçişlerde, Arabistan'dan Mısır'a geçişlerde kullanılan bir geçiş noktasıydı.
            Hz. Musa, Mısır’dan hicret edip Medyen'e vardığında, mola verdiği bir kuyu başında rastladığı kızlara sürülerini suvarmasında yardım etmesi üzerine, onun bu yardımseverliğinin karşılığını vermek isteyen kızların babasının teklifi üzerine Medyen'e yerleşir ve kızlarından biri ile evlenir. "Musa, Medyen suyuna varınca, orada (hayvanlarını) sulayan birçok insan buldu. Onların gerisinde de, (hayvanlarını) engelleyen iki kadın gördü. Onlara: Derdiniz nedir? Dedi. Şöyle cevap verdiler: Çobanlar sulayıp çekilmeden biz (onların içine sokulup hayvanlarımızı) sulamayız; babamız da çok yaşlıdır. " "Bunun üzerine Musa, onların yerine (davarlarını) sulayıverdi. Sonra gölgeye çekildi ve: Rabbim! Doğrusu bana indireceğin her hayra (lütfuna) muhtacım, dedi."   (28/Kasas/23–24)
 
Tevrat’a göre Medyen’deki Şuayb kimdir?
 
            Tevrat, Hz. Musa'nın Midyan'da (Medyen) sığındığı kişinin adını "Reuel" ve "Yitro" olarak verir ve onun; Yahudi toplumlarda dini hiyerarşide üst makamda olan kişilere verilen bir unvanla niteler, onun "Kâhin" olduğunu belirtir. "MİDYANLI BİR KÂHİNİN yedi kızı su çekmeye geldi. Babalarının sürüsünü suvarmak için yalakları dolduruyorlardı."   (Tevrat; Çıkış, 2/16) "…Kızlar babaları REUEL'in yanına döndüler…"  (Tevrat; Çıkış, 2/18) "Musa kayınbabası Midyanlı Kâhin YİTRO'nun sürüsünü güdüyordu." (Tevrat; Çıkış, 3/1)
Tevrat metinlerindeki Kâhin isimlendirmesi üzerine görüş bildiren kaynaklar; Hz. Musa'nın kayınpederi Yitro'nun, Mısır Firavunu ile iyi ilişkiler içinde bir Medyen yöneticisi olduğundan veya Medyen toplumu dini önderlerinden biri olduğu için Kâhin vasfının verildiğini belirtmişlerdir.
            Tevrat metinlerinde "Kâhin" terimini; Hz. Harun, onun oğulları ve onların soyundan İbrani kişiler için kullanıldığını görmekteyiz "Harun'la oğullarını Buluşma Çadırı'nın giriş bölümüne getirip yıka."  "Harun'a kutsal giysileri giydir, bana KÂHİNLİK etmesi için onu meshederek kutsal kıl.""Oğullarını getirip gömlekleri giydir." "Bana kâhinlik etmeleri için babaları gibi onları da meshet. Bu mesh onların kuşaklar boyu sürekli KÂHİN olmalarını sağlayacak." (Tevrat; Çıkış, 40/12–15)             
"Bana kâhinlik etmeleri için İsrailliler arasından ağabeyin Harun'u, oğulları Nadav, Avihu, Elazar ve İtamar'ı yanına al." (Tevrat; Çıkış, 28/1) "Orada Kâhin Sadok ve Peygamber Natan onu İsrail Kralı olarak meshetsinler. Boru çalıp, 'Yaşasın Kral Süleyman!' diye bağırın."   (Tevrat; 1.Krallar, 1/34) " Ve bir adamın yakılan takdimesini arz eden KÂHİN, arz ettiği takdimenin derisini kendi alacaktır."  (Tevrat; Levililer, 5/8) "Ve kral Yehoaş KÂHİN YEHOYADA ile öbür KÂHİNLERİ çağırdı ve onlara dedi…" (Tevrat; 2.Krallar, 12/7)
Tevrat ayetlerinden anlaşılacağı gibi kâhinler; Yahudiler için Süleyman mabedinde kutsal mezbahlarda, Sinagoglarda; yine Tevrat'ın belirttiği gibi özel giysiler giyen ve mezbahlarda Kurban takdimelerinin, Allah'a sunulması törenlerini idare eden din adamı sınıfıdırlar. Bununla birlikte sosyal tabaka içersinde üst sıralarda olmaları sebebiyle; İsrail Krallarının, hem danışmanı, hem yardımcısı olan üst kademe yöneticilerdir.
Kuvvetle muhtemeldir ki; Musa @ gibi azim peygamberin, Arap bir peygamber nezdinde eğitim ve öğretimden geçmesini ırkçı Yahudi teolojisine sığdıramayan ve bu durumdan hoşlanmayan! Yahudi Haham ve Rabbi'leri (bilginler), Tevrat'ın bu kısmında yaptıkları tahrifatla; Şuayb'ın @ ismini ve peygamberlik vasfını, dini mertebede üst bir makam olan kâhinliğe değiştirmişlerdir.
Tevrat ayetlerinde Musa'nın @ kayınpederi Yitro hem Allah'a İman eden, hem İsrail oğullarını öven ve hem de Musa'ya peygamberlik faaliyetlerinde sistematik çalışma prensiplerini öğütleyen "Akil" adam olarak övgüyle anlatılmaktadır.
"Yitro RAB'bin İsrailliler'e yaptığı iyiliklere, onları Mısırlıların elinden kurtardığına sevindi." "Sizi Mısırlıların ve Firavun'un elinden kurtaran RAB'be övgüler olsun" dedi, "Halkı Mısır'ın boyunduruğundan O kurtardı."  "Artık biliyorum ki, RAB bütün ilahlardan büyüktür. Çünkü onların gurur duyduğu şeylerin üstesinden geldi." (Tevrat; Çıkış, 18/9–11) "Musa kayınbabasının sözünü dinledi. Söylediği her şeyi yerine getirdi."
"İsrailliler arasından yetenekli adamlar seçti. Onları biner, yüzer, ellişer, onar kişilik toplulukların başına önder atadı." "Halka sürekli yargıçlık eden bu kişiler zor davaları Musa'ya getirdiler, küçük davaları ise kendileri çözdüler." (Tevrat; Çıkış, 18/24–26)
            Hz. Musa'da onun öğütlerine harfiyen uyan bir kişi olarak anlatılmaktadır. Yahudi teolojisinin temel kitabı Tora'nın bölümlerinden birine de Yitro adı verilerek; Musa'nın kayınpederi bir anlamda kutsanmıştır.
 
Kur’an’a göre Şuayb
 
            Tevrat’ın Şuayb hakkındaki verilerinden sonra; bu noktada ayrıca Kur'an'dan şu tespitleri de yapmak zorundayız.
a-Kur'an'da Şuayb@ ile ilgili anlatımların hemen arkasından Hz. Musa'nın kıssası anlatılmaktadır. Bakınız; (7/Araf/85–103), (11/Hud/94–96), (29/Ankebut/36–39)
b-Hz. İbrahim ile Hz. Lut'un aynı zamanda yakın bölgelerde peygamberlik vazifesinde bulunmaları; Hz. Musa ile Hz. Şuayb'ın da benzer bir biçimde çağdaş iki resul olabilecekleri kanaatine ulaştırmaktadır bizleri.
c-Hz. Musa başından geçenleri anlattığında Kayınpederinin ona verdiği teselli ve Mısır yönetimi hakkındaki tespitleri, kayınpederinin hiç de normal "Avamdan" biri olduğunu göstermemektedir.
"Musa, ona (Hz. Şuayb'a) gelip başından geçeni anlatınca o: Korkma, o zalim kavimden kurtuldun, dedi."   (28/Kasas/25)
d -Hz Musa'nın Medyen'de sığındığı kayınpederi ile ilgili konuşmalarında ticari anlaşmalarındaki ahlaki vurgular; bize, şirk'in insanlarda oluşturduğu ticari bozukluklar üzerine kavmine uyarılarda bulunan peygamber Şuayb'ın tavırlarını hatırlatmaktadır.
"Babam, dedi, bizim yerimize (hayvanları) sulamanın karşılığını ödemek için seni çağırıyor." (28/Kasas/25) Musa'nın@ kayınpederinin yaptığı bu davranış; işçi, işveren arasındaki, yapılan işin karşılıksız bırakılmaması ve derhal ödenmesi ilkesinin çağrışımıdır.
"(Şuayb) dedi ki: Bana sekiz yıl çalışmana karşılık şu iki kızımdan birini sana nikâhlamak istiyorum. Eğer on yıla tamamlarsan artık o kendinden; yoksa sana ağırlık vermek istemem. İnşallah beni iyi kimselerden (işverenlerden) bulacaksın." (28/Kasas/27) Akit yapılarak bir işe başlanması ve akdin sonuçlarına katlanılması; sözlü akit de olsa işin sonunda aleyhine oldu diye cayarak diğer insanın emeğinin zayi edilmemesi, adil davranma, akde uyma çağrışımı.  
 
Hz. Musa’nın Medyen’e hicret etme sebebi
                                                                                                                  
Hz Musa'nın Mısır'dan kaçarak Medyen'e yönelmesinde, onun nebevi bir terbiye altında yetişme isteği veya yetiştirilme amacı yatıyor olabilir. Dikkat edilirse Musa @ İbranilerin bulunduğu Kenan bölgesine kaçmamaktadır. Bu önemli bir noktadır. Daha sonra da Tur dağında 40 gün Allah ile beraber olan Musa; Âlim kul ile birlikte yaptığı yolculuk esnasında da bir eğitimden geçtiği görülmektedir. Bu eğitimler Musa'nın hayatında rutin olarak gerçekleştiği görülmektedir. Dolayısı ile Hz. Musa'nın Mısır'dan kaçarak sığındığı Medyen'deki kişinin Hz. Şuayb olması yüksek ihtimaldir ve biz bu görüşü desteklemekteyiz. 
Medyen'de, resul olarak görevini tamamlayan Şuayb'ın, kavminin helak edilmesi ile beraber çekildiği uzlet yaşamında artık resul olmasa da yani herhangi bir kavme tebliğ ile vazifeli biri olmasa da; bu görevi geçmişte yapan bir kişi olarak hayatını devam ettiren ve insanlara "Tevhid" ve "Salih amel" doğrultusunda Müslüman'ca yaşamalarını salık veren ve bu ilkelere uygun yaşayan birisidir. Bu açıdan bakıldığında kavimlerinin helaki sonrası helakten kurtulan peygamberler de hayattan kaybolmamışlardır. Kanaatimizce Hz. Musa ile karşılaşan Şuayb'da @ böyle bir konumda bir kişidir.
       Dikkat edildiğinde Hz. Musa'nın kavminden ayrılışlarında karşılaştığı kişiler ; "Âlim kul" ve "Şuayb" üstün vasıflarla donanmış "Akil " kişilerdir. Musa'nın her ayrılışı onun yeni bir dini ve ahlaki tecrübeler edindiği manevi eğitimden geçtiği anlar olmuştur. "Seni iyiden iyiye denemeden geçirdik. Bunun için yıllarca Medyen halkı arasında kaldın."  (20/Ta-Ha/40) “Musa ona(Âlim kul'a): “Sana öğretilenin bir kısmını öğrenip olgunlaşmam için seninle gelebiliriyim! Dedi.”(18/Kehf/66)
 
Hz. Musa’nın Medyen’deki yaşamı
 
           Medyen'de on yıl Şuayb'ın yanında, onun manevi gözetimi altında nebevî terbiye alan Hz. Musa; Şuayb'ın kızı ile evlenir, bir oğlu olur. "Musa Reuel'in yanında kalmayı kabul etti. Reuel de kızı Sippora'yı onunla evlendirdi." (Tevrat; Çıkış, 2/21) "Musa, "Garibim bu yabancı diyarda" diyerek oğullarından birine Gerşom adını vermişti. " "Sonra, "Babamın Tanrısı bana yardım etti, beni Firavun'un kılıcından esirgedi" diyerek öbürüne de Eliezer adını koymuştu."(Tevrat; Çıkış, 18/2–4)
Hz.Şuayb'ın@ yanında on yılını dolduran Hz. Musa, ülkesi Mısır'da; kendisinden kaçtığı firavun'un öldüğünü haber alması üzerine Mısır'a dönmeye karar verir ve ailesi ile birlikte Mısır'a doğru yola çıkar. "Aradan yıllar geçti, bu arada Mısır Kralı öldü." (Tevrat; Çıkış, 2/23)
           Müfessirler Musa'nın Medyen'de kaldığı sürede ittifak edememişlerdir. Sekiz mi on mu yıl kaldığı'nın kesin bir delaleti olmasa da; Musa’nın Medyen'de kaldığı bu süre müfessirlerce kıssa üzerinde yapılan polemiklerden biri olmuştur. Kanaatimizce Musa'nın kayınpederinin Şuayb @ olmasının en kuvvetli delillerinden biri; Musa'nın Medyen'de kaldığı suredir. Çünkü Musa'ya @ teklif yapılırken hem ticari sözlü bir sözleşme yapılmış hem de Musa'nın ahde vefası ölçülmesi için; sekiz ve on yıllık iki süre önerilmiştir. "(Şuayb) dedi ki: Bana sekiz yıl çalışmana karşılık şu iki kızımdan birini sana nikâhlamak istiyorum. Eğer on yıla tamamlarsan artık o kendinden; yoksa sana ağırlık vermek istemem. İnşallah beni iyi kimselerden (işverenlerden) bulacaksın." (28/Kasas/27)
           Yapılan sözlü akitte; yapılacak iş; davarların çobanlığıdır. Ücreti; yeme, içme, barınma dâhil bütün hayati ihtiyaçların karşılanması ve bir kızı ile nikâhlanmaktır. Çalışma süresi; sekiz yıldır. Ancak işveren bir kayıt daha koyar; iki yıl daha çalışırsa ek bir ücret yoktur. Bu ilave çalışma tamamen işçinin yani Musa'nın inisiyatifine bırakılmıştır. İster çalışır ister çalışmaz. Nitekim Musa@ şöyle der:
"Musa şöyle cevap verdi: Bu seninle benim aramdadır. Bu iki süreden hangisini doldurursam doldurayım, demek ki bana karşı husumet yok. Söylediklerimize Allah vekildir." (28/Kasas/28)
Bu iş akdinin vekili Allah'tır. Eğer süre dolduğunda Musa'nın kayınpederi yok ben sekiz değil on yıl dedim illa çalışacaksın gibi bir zulüm işlemiş olsa idi, Musa yine çalışacaktı ancak akdi bozan taraf Allah'a şikayet edilecekti, tek resmi yaptırımı buydu. İşte bu sözleşmedeki ikili süre; sekiz ve on yıl, her iki insanın denenmesi ve bu kıssayı duyanların onların sözlerinin nasıl eri olduklarını görerek her iki insanın Allah'ın emirlerine muti, yakın kullar olduğunu anlamaları açısından bir öğüt ve ibret olarak verilmiştir. "İnşallah beni iyi kimselerden bulacaksın." (28/Kasas/27) "Söylediklerimize Allah vekîldir." (28/Kasas/28)
 
Sonuç
 
Hz. Musa'nın Allah ile mükâlemede bulunduğu Tur dağına yola çıkmadan önceki Medyen’deki kaldığı süre içindeki konumunu özetledik. Amacımız, Allah'ın hitabı ile karşılaşan Musa'nın@; Allah ile mükâlemesinden ve Mısır'da peygamberlikle görevlendirilmeden önce, onun Medyen’de nasıl dönemlerden geçtiğini ve risalet görevine nasıl hazırlandığını gözler önüne getirmekti.
 


Cengiz Duman
Araştırmacı-Yazar
 
  İÇİNDEKİLER
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
  YAZARLAR
 
YAZARLAR
Ali DUMAN
Yrd.Doç.Dr
Loadtr.Com

Ali ESGİN
Yrd.Doç.Dr

Derya EĞİLMEZ
Yazar

Cengiz DUMAN
Araştırmacı-Yazar
Loadtr.Com

Mehmet BAŞAR
Gazeteci-Yazar
Loadtr.Com

SÜRELİ YAYINLAR

EKLENENLER

İsrailoğulları kavramının oluşumu üzerine

 

İMAM EBU YUSUF, HAYATI, FIKIHÇILIĞI VE ESERLERİ

 

 

KUR'AN'DA ZİKREDİLEN MEYVELER

 

İSLAM TARİHİNDE SEÇİM USULÜ

 

evli çiftlerde cinsellik

 

NÜKLEER SANTRALLER VE ÇEVRE GÜVENLİĞİ

 

“AYNA” PROGRAMI İLE DÜNYA’YI DOLAŞMAK

 

Elmalılı'nın meali veya sahipsizliğin meali

 

KUR'AN'I KERİM'E GÖRE İNSAN DAVRANIŞLARI

 

  İSLAM İLMİHALİ
İSLAM İLMİHALİ KONULARI
Loadtr.Com
İSLAM İLMİHALİ
İLMİHAL NEDİR ?
GUSÜL VE GUSLÜ GEREKTİREN HALLER
GUSLÜN FARZLARI
GUSLÜN SÜNNETLERİ
GUSÜL ETMESİ FARZ OLANLARA HARAM VEYA MEKRUH OLAN ŞEYLER
Teyemmüm nedir ?
TEYEMMÜMÜ MUBAH KILAN VE KILMAYAN BAZI HALLER
İMAMLIK VE CEMAAT
Kasten kılınmamış namazların kazası olmaz
BAYRAM NAMAZI NASIL KILINIR
CENAZE NAMAZI NASIL KILINIR
MEKRÛH VAKİTLER
NAFİLE NAMAZLAR
Kadın'a Namaz kılmak İçin Getirilen Kolaylıklar
SEHİV (Yanılma) SECDELERİ İLE İLGİLİ MESELELER
TİLÂVET SECDESİ İLE İLGİLİ MESELELER
KİMLERE ZEKÂT VERİLİR, KİMLERE VERİLMEZ?
KİMLERE ZEKÂT VERİLİR, KİMLERE VERİLMEZ?
ZEKÂTA BAĞLI OLMAYAN MALLAR
ALTIN İLE GÜMÜŞÜN ZEKÂTI
HACCIN FARZ OLMASININ ŞARTLARI
HACCIN RÜKÜNLERİ
HAC VE UMRE İLE İLGİLİ YASAKLAR
Prof.Dr. Köse: Sigara hamilelere haram
Faiz gelirleriyle işlenen hayırın sevabı var mıdır?
İSLÂM'DA MUAŞERET (GÜZEL GEÇİNME) ÂDÂBI
OJE KULLANMANIN HÜKMÜ
DİNİMİZDE KURBAN İBADETİ
Çocuğa İsim Vermek
İMAMLIK VE CEMAAT
İSLAM DİNİNDE ARINMA İBADETİ OLARAK GUSÜL VE ABDEST
Fıtr Sadakası nedir, kimlere, nasıl ve ne zaman verilir?
Namaz'da cebi tek hamlede kapatın
Kurbanlık Hayvan Alımlarında Dikkat Edilecek Hususlar Nelerdir?
KURBAN KESİMİ NASIL YAPILMALIDIR?
KURBAN YÜZME VE PARÇALAMA İŞLEMLERİNDE NELER YAPILMALIDIR?
SAFA VE MERVE ARASINDA SA’Y ETMEK
RESİMLİ TEYEMMÜM TARİFİ
Çocuğa İsim Vermek
İSLAMİYET'E GÖRE ÂŞURA GÜNÜ VE AŞÛRA ORUCU
Âşûrâ günü ile ilgili bidatler
ÂŞÛRÂ GÜNÜ VE ÂŞÛRÂ ORUCUNUN MAHİYETİ
TEVRAT’A GÖRE AŞURA GÜNÜNÜN ÖNEMİ VE ÂŞURA ORUCU
  FIKIH İMAMLARI
FIKIH İMAMLARI
Ebu Hanife (İmam Azam)hayatı, eserleri ve fıkıhçılığı
İmam Şafi hayatı ve fıkıhçılığı
İmam Malik, Hayatı ve Fıkıhçılığı
İmam Ahmed b. Hanbel, Hayatı ve Fıkıhçılığı
İmam Cafer, Hayatı, Fıkıhçılığı
İmam Davud bin Ali Ez-Zahiri, Hayatı, Fıkıhçılığı
İmam Ebu Yusuf, Hayatı, Fıkıhçılığı
  KUR'AN KISSALARI
KUR’AN'I KERİM KISSALARI
RESULLER’İN TEBLİĞ MÜCADELESİNDE KAVİMLERİNİN DİRENİŞ PSİKOLOJİSİ
HZ.LUT VE HELAK OLAN KAVMİ
BURUÇ SURESİ IŞIĞINDA ASHAB-I UHDUD KISSASI
KUR’AN VE TEVRAT’A GÖRE; HZ. LUT KISSASI
HZ.SÜLEYMAN VE HÜKÜMDARLIĞI
HZ. YUNUS VE KAVMİNDEN KAÇIŞ
İSMAİL PEYGAMBER KISSASI IŞIĞINDA ÖĞÜT VE İBRETLER
HZ. HACER VE HİCRETLERİ
KURBAN HZ. İSMAİL Mİ HZ. İSHAK MI?
HZ. MUSA'NIN ALLAH İLE MÜKÂLEMESİ(KONUŞMASI)
ALİM KUL VE HZ. MUSA
HZ.HARUN VE YARDIMCI RESULLÜK
NANKÖR BİR TOPLUM ÖRNEĞİ:MEDYEN HALKI
HZ. YUSUF; ONBİR YILDIZ, AY VE GÜNEŞ
HZ.YAHYA VE ŞEHADETİ
AD KAVMİ VE HZ. HUD
YE'CÛC VE ME'CÛC
HZ. NUH VE TUFAN
SÂMİRÎ VE ALTIN BUZAĞISI NEZDİNDE ÖĞÜT VE İBRETLER KISSASI
KUR'AN'DA BAHÇE SAHİPLERİ KISSALARI
ZÜLKARNEYN KISSASI
PEYGAMBERLERDE HİCRET
SALİH PEYGAMBER VE SEMUD KAVMİ
İSMAİL PEYGAMBER KISSASI IŞIĞINDA ÖĞÜT VE İBRETLER
KISSALARDA MÜŞRİKLERİN VAHYE VE RESULE KARŞI ALDIKLARI TAVIRLAR
KUR’AN VE TEVRAT’A GÖRE HZ.İBRAHİM, HZ.İSMAİL VE HZ.HACER’İN MEKKE’YE HİCRETİ
HZ. İBRAHİM VE HZ. İSMAİL’İN KÂBE’Yİ İNŞÂ ETMESİ

Bu web sitesi ücretsiz olarak Bedava-Sitem.com ile oluşturulmuştur. Siz de kendi web sitenizi kurmak ister misiniz?
Ücretsiz kaydol