Kardeşler Giyim  
 
  KADiR GECESi'NiN ÖNEMi 05.05.2024 23:41 (UTC)
   
 

KADİR GECESİ'NİN ÖNEMİ

 
Kadir gecesi hakkındaki Kadir suresinin meali şöyledir: "1. Biz onu (Kur'an'ı) Kadir gecesinde indirdik. 2. Sen, Kadir gecesinin ne olduğunu bilir misin? 3. Kadir gecesi, bin aydan daha hayırlıdır. 4-5. O gecede, Rablerinin izniyle melekler ve Ruh (Cebrail), bütün işler için iner dururlar ve O gece, fecrin doğuşuna kadar selametle doludur". 

İslam alimleri bu surenin Mekke'de nazil olduğu görüşündedirler. Sure tamamen Kadir gecesini ve onun özelliklerini konu edinmekte olduğu için, Kadir gecesinin önemini anlayabilmek hususunda birinci derecede önemi haiz olduğu söylenebilir.

Bu surede de açıkça görüldüğü üzere Kadir gecesi ile Kur'an-ı Kerim arasında doğrudan bir ilişki vardır. Zira sure "Biz onu Kadir gecesi indirdik" ifadeleriyle başlamaktadır ki, İslam alimlerine göre burada "o" zamiriyle Kur'an-ı Kerime işaret olunmaktadır. Dolayısıyla Kur'an'ın Kadir Gecesi indiği bu sureden anlaşılmaktadır. Ancak, Bakara suresi 185. Ayete baktığımızda da: "Ramazan ayı, insanlara yol gösterici, doğrunun ve doğruyu eğriden ayırmanın açık delilleri olarak Kur'an'ın indirildiği aydır". İfadelerini görürüz. Her iki ayeti birlikte ele aldığımızda Kur'an'ın Ramazan Ayında ve Kadir gecesinde indiğinin bildirildiğini görmekteyiz. Bu durumda Kadir Gecesinin Ramazan ayı içerisinde olduğu net olarak ortaya çıkmaktadır. Allah, Kur'an'ı Ramazan ayında bulunan Kadir gecesinde indirmiştir.

Alimler bu Kur'an indirilişinin mahiyeti konusunda çeşitli ihtilaflar etmişlerdir. Kimilerine göre Kur'an, Levh-i Mahfuzdan dünya semasına indirilmiştir, kimilerine göre burada sembolik bir anlatım vardır. Kastı Kur'an'ın indirilmeye başlanmasıdır. Her durumda da Kadir Gecesi, Ramazan ve Kur'an arasındaki ilişki inkar edilemeyecek kadar açıktır.

Kadir suresinin ikinci önemli vurgusu, Kadir gecesinin Allah katındaki değerini göstermektedir. O da bu gecenin 1000 aydan daha hayırlı bir gece olmasıdır. Allah katında Kadir gecesi 1000 ay yani yaklaşık 85-86 seneden daha hayırlı bir gecedir. 

85-86 seneden daha hayırlı ya da 1000 aydan daha hayırlı ne demektir? Alimler bunu genel olarak: Bir kişi bin ay ibadet etse, alnını secdeden kaldırmasa, daima gündüzleri oruçla geceleri namazla ihya etse, Kadir gecesinde yapmış olduğu ibadet kadar sevap kazanamaz şeklinde değerlendirmişlerdir. Kadir gecesinin 1000 aydan hayırlı olması demek, o gecede yapılan ibadetin, bin ay yapılan ibadetlere bedel ve hatta onlardan daha üstün olması demektir.

Alimlerin bu yorumu doğal olarak Kadir gecesinin nasıl ihya edileceği sorununu ortaya çıkarmıştır. Ne Kur'an-ı Kerim'de, ne Peygamberimizin Sünnetinde Kadir gecesi yapılacak ibadetin ne olduğu ve nasıl ibadet edilmesi gerektiği konusunda net bir bilgi yoktur. 

Genel olarak Kadir gecesini ihya etmek deyince, dinimizde ibadet olarak kabul edilen, Kur'an okuma, namaz kılma gibi ibadetlerin yapılabileceği söylenebilir. Öte yandan ibadetlerin en büyüklerinden biri olan tefekkür de bu gecede ihmal edilmemelidir. 

Tefekkür, insanın var oluşunu anlamlandırma, nerden gelip nereye gittiğini sorgulama ibadetidir. Bir kimse tefekkür etmeksizin, daima alnı secdede olsa, neye ne için ibadet ettiğinin bilincinde olamaz. O sebeple Müslümanlar ibadetlerinde daima, kime ne için ibadet ettiklerinin şuurundadırlar. Kur'an bu şuurda oluşa huşu demektedir. 

İnsan huşu içerisinde Rabbine ibadet eder. Kendisinin Allah'a kul olan bir varlık olarak, başkalarına kul olmayacağını bilir ve namazlarında onu beyan eder. İbadetlerini şüğulle, gönlü dünya işleriyle dolu olarak yapmaz. Gönlünü Allah'a açar, sırf Allah rızası için ibadetini ifa eder. İşte bütün bunların olabilmesi tefekkürü, düşünmeyi, kafa yormayı gerektirir.

Kadir suresinin devamında o gece meleklerin ve Ruhun gün ağartıncaya kadar bütün işleri halletmek için Rablerinin izniyle yeryüzüne indikleri bildirilmektedir. Alimler genel olarak ayette geçen Ruh kelimesini Cebrail şeklinde tefsir etmektedirler. Meleklerin ve Ruhun halletmek için inidkleri işlerin ise neler olduğu açık değildir. Bu işlerin muhtemelen, Allaha karşı ibadetlerini yerine getirerek, Kadir gecesini ihya etmek için çalışan kulların fiillerini ve isteklerini kaydetmek şerklinde olabileceği akla gelmektedir. 

Kadir gecesinin Ramazan ayı içerisinde olduğu kesin olarak bilinmekle birlikte, Ramazanın hangi gecesinin kadir gecesi olduğu Allah ve Resulü tarafından bildirilmiş değildir. Bunun bildirilmemesinin en önemli gerekçesi, hiç şüphesiz insanların tembellik ederek, sadece o geceyi ihya edip, kalan 364 gecede yan gelip yatmalarına engel olmaktır. Kadir gecesi gizlenerek, insanların ona ulaşmak için çaba harcamaları, her geceyi kadir gecesi gibi ihya etmeleri arzulanmıştır. Fakat yine de bazı bilginler, Ramazan ayının 27. gecesinin Kadir gecesi olabileceğini ileri sürmüşlerdir. Onların bu husustaki delilleri Resulullahtan nakledilen bir takım hadislerdir. 

Her ne kadar Ramazan ayının 27. gecesinin KAdir gecesi olduğu kesin olmasa da bazı alimler, 27. gecenin kadir gecesi olarak ihya edilmesinin gerektiğini ileri sürmektedirler. 

Kanaatimce belirli bir geceyi Kadir gecesi olarak belirlemek, Kadir'in ruhuna aykırıdır.

Kadir gecemizin en güzel şekilde ihya edilebilmesi ve bin aydan daha hayırlı bu gecenin bütün din kardeşlerimize hayırlar getirmesi dileklerimle, tüm okurlarımın mübarek Ramazan bayramını da tebrik ederim.

24.09.2008

Yrd. Doç. Dr. Ali DUMAN
İ.Ü İLAHİYAT FAKÜLTESİ 
İslam hukuku A.B.D BAŞKANI


 

 
  İÇİNDEKİLER
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
  YAZARLAR
 
YAZARLAR
Ali DUMAN
Yrd.Doç.Dr
Loadtr.Com

Ali ESGİN
Yrd.Doç.Dr

Derya EĞİLMEZ
Yazar

Cengiz DUMAN
Araştırmacı-Yazar
Loadtr.Com

Mehmet BAŞAR
Gazeteci-Yazar
Loadtr.Com

SÜRELİ YAYINLAR

EKLENENLER

İsrailoğulları kavramının oluşumu üzerine

 

İMAM EBU YUSUF, HAYATI, FIKIHÇILIĞI VE ESERLERİ

 

 

KUR'AN'DA ZİKREDİLEN MEYVELER

 

İSLAM TARİHİNDE SEÇİM USULÜ

 

evli çiftlerde cinsellik

 

NÜKLEER SANTRALLER VE ÇEVRE GÜVENLİĞİ

 

“AYNA” PROGRAMI İLE DÜNYA’YI DOLAŞMAK

 

Elmalılı'nın meali veya sahipsizliğin meali

 

KUR'AN'I KERİM'E GÖRE İNSAN DAVRANIŞLARI

 

  İSLAM İLMİHALİ
İSLAM İLMİHALİ KONULARI
Loadtr.Com
İSLAM İLMİHALİ
İLMİHAL NEDİR ?
GUSÜL VE GUSLÜ GEREKTİREN HALLER
GUSLÜN FARZLARI
GUSLÜN SÜNNETLERİ
GUSÜL ETMESİ FARZ OLANLARA HARAM VEYA MEKRUH OLAN ŞEYLER
Teyemmüm nedir ?
TEYEMMÜMÜ MUBAH KILAN VE KILMAYAN BAZI HALLER
İMAMLIK VE CEMAAT
Kasten kılınmamış namazların kazası olmaz
BAYRAM NAMAZI NASIL KILINIR
CENAZE NAMAZI NASIL KILINIR
MEKRÛH VAKİTLER
NAFİLE NAMAZLAR
Kadın'a Namaz kılmak İçin Getirilen Kolaylıklar
SEHİV (Yanılma) SECDELERİ İLE İLGİLİ MESELELER
TİLÂVET SECDESİ İLE İLGİLİ MESELELER
KİMLERE ZEKÂT VERİLİR, KİMLERE VERİLMEZ?
KİMLERE ZEKÂT VERİLİR, KİMLERE VERİLMEZ?
ZEKÂTA BAĞLI OLMAYAN MALLAR
ALTIN İLE GÜMÜŞÜN ZEKÂTI
HACCIN FARZ OLMASININ ŞARTLARI
HACCIN RÜKÜNLERİ
HAC VE UMRE İLE İLGİLİ YASAKLAR
Prof.Dr. Köse: Sigara hamilelere haram
Faiz gelirleriyle işlenen hayırın sevabı var mıdır?
İSLÂM'DA MUAŞERET (GÜZEL GEÇİNME) ÂDÂBI
OJE KULLANMANIN HÜKMÜ
DİNİMİZDE KURBAN İBADETİ
Çocuğa İsim Vermek
İMAMLIK VE CEMAAT
İSLAM DİNİNDE ARINMA İBADETİ OLARAK GUSÜL VE ABDEST
Fıtr Sadakası nedir, kimlere, nasıl ve ne zaman verilir?
Namaz'da cebi tek hamlede kapatın
Kurbanlık Hayvan Alımlarında Dikkat Edilecek Hususlar Nelerdir?
KURBAN KESİMİ NASIL YAPILMALIDIR?
KURBAN YÜZME VE PARÇALAMA İŞLEMLERİNDE NELER YAPILMALIDIR?
SAFA VE MERVE ARASINDA SA’Y ETMEK
RESİMLİ TEYEMMÜM TARİFİ
Çocuğa İsim Vermek
İSLAMİYET'E GÖRE ÂŞURA GÜNÜ VE AŞÛRA ORUCU
Âşûrâ günü ile ilgili bidatler
ÂŞÛRÂ GÜNÜ VE ÂŞÛRÂ ORUCUNUN MAHİYETİ
TEVRAT’A GÖRE AŞURA GÜNÜNÜN ÖNEMİ VE ÂŞURA ORUCU
  FIKIH İMAMLARI
FIKIH İMAMLARI
Ebu Hanife (İmam Azam)hayatı, eserleri ve fıkıhçılığı
İmam Şafi hayatı ve fıkıhçılığı
İmam Malik, Hayatı ve Fıkıhçılığı
İmam Ahmed b. Hanbel, Hayatı ve Fıkıhçılığı
İmam Cafer, Hayatı, Fıkıhçılığı
İmam Davud bin Ali Ez-Zahiri, Hayatı, Fıkıhçılığı
İmam Ebu Yusuf, Hayatı, Fıkıhçılığı
  KUR'AN KISSALARI
KUR’AN'I KERİM KISSALARI
RESULLER’İN TEBLİĞ MÜCADELESİNDE KAVİMLERİNİN DİRENİŞ PSİKOLOJİSİ
HZ.LUT VE HELAK OLAN KAVMİ
BURUÇ SURESİ IŞIĞINDA ASHAB-I UHDUD KISSASI
KUR’AN VE TEVRAT’A GÖRE; HZ. LUT KISSASI
HZ.SÜLEYMAN VE HÜKÜMDARLIĞI
HZ. YUNUS VE KAVMİNDEN KAÇIŞ
İSMAİL PEYGAMBER KISSASI IŞIĞINDA ÖĞÜT VE İBRETLER
HZ. HACER VE HİCRETLERİ
KURBAN HZ. İSMAİL Mİ HZ. İSHAK MI?
HZ. MUSA'NIN ALLAH İLE MÜKÂLEMESİ(KONUŞMASI)
ALİM KUL VE HZ. MUSA
HZ.HARUN VE YARDIMCI RESULLÜK
NANKÖR BİR TOPLUM ÖRNEĞİ:MEDYEN HALKI
HZ. YUSUF; ONBİR YILDIZ, AY VE GÜNEŞ
HZ.YAHYA VE ŞEHADETİ
AD KAVMİ VE HZ. HUD
YE'CÛC VE ME'CÛC
HZ. NUH VE TUFAN
SÂMİRÎ VE ALTIN BUZAĞISI NEZDİNDE ÖĞÜT VE İBRETLER KISSASI
KUR'AN'DA BAHÇE SAHİPLERİ KISSALARI
ZÜLKARNEYN KISSASI
PEYGAMBERLERDE HİCRET
SALİH PEYGAMBER VE SEMUD KAVMİ
İSMAİL PEYGAMBER KISSASI IŞIĞINDA ÖĞÜT VE İBRETLER
KISSALARDA MÜŞRİKLERİN VAHYE VE RESULE KARŞI ALDIKLARI TAVIRLAR
KUR’AN VE TEVRAT’A GÖRE HZ.İBRAHİM, HZ.İSMAİL VE HZ.HACER’İN MEKKE’YE HİCRETİ
HZ. İBRAHİM VE HZ. İSMAİL’İN KÂBE’Yİ İNŞÂ ETMESİ

Bu web sitesi ücretsiz olarak Bedava-Sitem.com ile oluşturulmuştur. Siz de kendi web sitenizi kurmak ister misiniz?
Ücretsiz kaydol