Kardeşler Giyim  
 
  ALLAH’I SEVMEK Mİ, ALLAH İÇİN SEVMEK Mİ? 04.05.2024 14:30 (UTC)
   
 
ALLAH’I SEVMEK Mİ, ALLAH İÇİN SEVMEK Mİ?
 
Fakültemiz öğretim üyelerinden biri, “Fakirlik ve Zenginlikle Hadislerin analizi” konulu seminerinde, fakirliğin yanlış olarak İslam toplumları tarafından övüldüğünü ve zenginlik ve dünya malına karşı muhalefet edildiğini söyleyerek, özellikle mutasavvıfların “Kalpte sadece Allah sevgisi olmalı, bir insan sadece Allah’ı sevmeli” ilkesini benimseyerek, dünyaya yönelik düşmanlığı körüklediklerini, bu anlayış yüzünden müslümanların geri kaldığını, bu düşüncenin, sonradan İslam’a giren Hıristiyanlar tarafından İslam’a sokuldupunu söylediğinde kendisine şunu sordum: Allah kitabında “mallarınız ve evlatlarınız sizin için fitnedir” (Enfal, 8/28) buyuruyor; bunu nasıl anlamak lazım? Değerli hoca: Buradaki fitne kavramının imtihan anlamına geldiğini söyledi.
Evet gerçekten de müfessirler bu ayetteki “fitne” kelimesini “imtihan” oalrak anlamışlar ve ona göre yorum yapmışlardır. Demek ki mal ve evlat sahibi olmak imtihan vesilesi ise, mal ve evlat sahibi olmamak imtihandan kurtulmak anlamına gelir diye düşünenler olabilir. Elbette bu anlayış isabetli değildir. Önemli olan Allah’ın verdiği nimetlerden istifade etmek ve onları Allah için kullanmaktır. Bu anlamda Tebbet suresinde geçen “onun malı ve kazandıkları ona fayda vermedi”(Tebbet, 111/3) ayeti, çok mal varlığına sahip olan Peygamberin amcası Ebu Leheb’in mallarının kendisine faydası olmadığını, Allah’ın hak dinini zafere ulaştırdığı şeklindeki beyan da açıkça göstermektedir ki, mal sahibi olmak ya da olmamak ona sahip olanın onu kullanış amacına göre insana fayda veya zarar getirmektedir. Dolayısıyla bir insan çok mala sahip olsa bile, eğer gönlü zengin değilse o da zengin değildir, aksine bir kimse çok mala sahip olmasa bile gönlü zenginse o zengindir.
Buradan gelmek istedğim nokta mutasavvıfların “dünya malına meyletmek yerine, insanın gönlünde sadece Allah sevgisine yer açmasın” yolundaki görüşleriyle ilgili olarak hocanın yaklaşımı. O, bu anlayışın İslâm toplumarının geri kalma sebeplerinden olduğunu söylüyordu. Halbuki mutasavvıfların bu anlayışı İslâm toplumlarının geri kalma sebeplerinden biri olamaz. Hatta bana göre hocanın ve onun gibi düşünenlerin buradaki hatası, kapitalist materyalist dünya düzenine göre İslam’ı ve İslami metinleri yorumlamak endişesidir.
Tüektime dayalı bir ekonomiyi öngören bu sistemde, fertlerin madde için yaşaması hedeflenmektedir. Halbuki İslâm madde kadar manaya da önem verir. O nedenle zekat, sadaka gibi paylaşımı emreden düzenlemelere sahiptir. Bir insanın sadece Allah’ı sevemeyeceği gibi bir düşünce yanlıştır. Elbette bir insan için çok çeşitli ve farklı sevgiler söz konusudur, nasıl oluyor da bir insan kalbinede bu kadar çok ve farklı sevgilere yer bulabiliyor? Bu kadar çok ve farklı sevgilere yer bulabildiği halde yine de Allah sevgisine yer olamıyor.
İşte bu noktada mutasavvıflar gerçek çözüm yolunu bulmuşlardır. Zira onlar Allah’ı sevmeyi değil, Allah için sevmeyi öngörürler. Mutasavvıflara bir kimse her neyi seviyorsa, eşi, çocuğu, malı vs. eğer Allah için severse o, onun için fitne olmaz. Peki eşimizi, çocuğumuzu, malımızı nasıl Allah için seveceğiz? Mutasavvıflar bunun yolunu şöyle gösterirler: Eşini Allah’ın sana verdiği bir nimet, bir emanet olarak görürsen, onu Allah için sevmiş olursun, Aynı şey çocuklar, mallarımız ve diğer bütün sevgiler için de geçerlidir. Mutasavvıfların nefis terbiyesi dedikleri, günümüz psikologlarının Duygusal Zeka diye niteledikleri şey budur. Bir insan dünyaya ne kadar bağlanırsa, onun sevgisi o kadar kalbinde yer eder, halbuki dünya ve dünya malı geçicidir. Hiçbir kimse ne kadar zengin olursa olsun, öldüğünce mallarıyla birlikte gömülmez, gömülse bile bunun ona faydası olmaz. O halde her neye sahip isek geçici olarak bizim elimizdedir. Ömrümüzün bitmesiyle, o sahip olduğumuz şeylerin mülkiyeti de bizden çıkmaktadır. Demekki sevdiğimizi Allah için seversek, bize emanet oalrak görürsek, kalbimizde onlara fazla yer vermez, kalbimizi Alla için sevmekle, Allah sevgisiyle doldurmuş oluruz.

Yrd. Doç. Dr. Ali DUMAN
İ.Ü İLAHİYAT FAKÜLTESİ 
ÖĞRETİM ÜYESİ
 
  İÇİNDEKİLER
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
  YAZARLAR
 
YAZARLAR
Ali DUMAN
Yrd.Doç.Dr
Loadtr.Com

Ali ESGİN
Yrd.Doç.Dr

Derya EĞİLMEZ
Yazar

Cengiz DUMAN
Araştırmacı-Yazar
Loadtr.Com

Mehmet BAŞAR
Gazeteci-Yazar
Loadtr.Com

SÜRELİ YAYINLAR

EKLENENLER

İsrailoğulları kavramının oluşumu üzerine

 

İMAM EBU YUSUF, HAYATI, FIKIHÇILIĞI VE ESERLERİ

 

 

KUR'AN'DA ZİKREDİLEN MEYVELER

 

İSLAM TARİHİNDE SEÇİM USULÜ

 

evli çiftlerde cinsellik

 

NÜKLEER SANTRALLER VE ÇEVRE GÜVENLİĞİ

 

“AYNA” PROGRAMI İLE DÜNYA’YI DOLAŞMAK

 

Elmalılı'nın meali veya sahipsizliğin meali

 

KUR'AN'I KERİM'E GÖRE İNSAN DAVRANIŞLARI

 

  İSLAM İLMİHALİ
İSLAM İLMİHALİ KONULARI
Loadtr.Com
İSLAM İLMİHALİ
İLMİHAL NEDİR ?
GUSÜL VE GUSLÜ GEREKTİREN HALLER
GUSLÜN FARZLARI
GUSLÜN SÜNNETLERİ
GUSÜL ETMESİ FARZ OLANLARA HARAM VEYA MEKRUH OLAN ŞEYLER
Teyemmüm nedir ?
TEYEMMÜMÜ MUBAH KILAN VE KILMAYAN BAZI HALLER
İMAMLIK VE CEMAAT
Kasten kılınmamış namazların kazası olmaz
BAYRAM NAMAZI NASIL KILINIR
CENAZE NAMAZI NASIL KILINIR
MEKRÛH VAKİTLER
NAFİLE NAMAZLAR
Kadın'a Namaz kılmak İçin Getirilen Kolaylıklar
SEHİV (Yanılma) SECDELERİ İLE İLGİLİ MESELELER
TİLÂVET SECDESİ İLE İLGİLİ MESELELER
KİMLERE ZEKÂT VERİLİR, KİMLERE VERİLMEZ?
KİMLERE ZEKÂT VERİLİR, KİMLERE VERİLMEZ?
ZEKÂTA BAĞLI OLMAYAN MALLAR
ALTIN İLE GÜMÜŞÜN ZEKÂTI
HACCIN FARZ OLMASININ ŞARTLARI
HACCIN RÜKÜNLERİ
HAC VE UMRE İLE İLGİLİ YASAKLAR
Prof.Dr. Köse: Sigara hamilelere haram
Faiz gelirleriyle işlenen hayırın sevabı var mıdır?
İSLÂM'DA MUAŞERET (GÜZEL GEÇİNME) ÂDÂBI
OJE KULLANMANIN HÜKMÜ
DİNİMİZDE KURBAN İBADETİ
Çocuğa İsim Vermek
İMAMLIK VE CEMAAT
İSLAM DİNİNDE ARINMA İBADETİ OLARAK GUSÜL VE ABDEST
Fıtr Sadakası nedir, kimlere, nasıl ve ne zaman verilir?
Namaz'da cebi tek hamlede kapatın
Kurbanlık Hayvan Alımlarında Dikkat Edilecek Hususlar Nelerdir?
KURBAN KESİMİ NASIL YAPILMALIDIR?
KURBAN YÜZME VE PARÇALAMA İŞLEMLERİNDE NELER YAPILMALIDIR?
SAFA VE MERVE ARASINDA SA’Y ETMEK
RESİMLİ TEYEMMÜM TARİFİ
Çocuğa İsim Vermek
İSLAMİYET'E GÖRE ÂŞURA GÜNÜ VE AŞÛRA ORUCU
Âşûrâ günü ile ilgili bidatler
ÂŞÛRÂ GÜNÜ VE ÂŞÛRÂ ORUCUNUN MAHİYETİ
TEVRAT’A GÖRE AŞURA GÜNÜNÜN ÖNEMİ VE ÂŞURA ORUCU
  FIKIH İMAMLARI
FIKIH İMAMLARI
Ebu Hanife (İmam Azam)hayatı, eserleri ve fıkıhçılığı
İmam Şafi hayatı ve fıkıhçılığı
İmam Malik, Hayatı ve Fıkıhçılığı
İmam Ahmed b. Hanbel, Hayatı ve Fıkıhçılığı
İmam Cafer, Hayatı, Fıkıhçılığı
İmam Davud bin Ali Ez-Zahiri, Hayatı, Fıkıhçılığı
İmam Ebu Yusuf, Hayatı, Fıkıhçılığı
  KUR'AN KISSALARI
KUR’AN'I KERİM KISSALARI
RESULLER’İN TEBLİĞ MÜCADELESİNDE KAVİMLERİNİN DİRENİŞ PSİKOLOJİSİ
HZ.LUT VE HELAK OLAN KAVMİ
BURUÇ SURESİ IŞIĞINDA ASHAB-I UHDUD KISSASI
KUR’AN VE TEVRAT’A GÖRE; HZ. LUT KISSASI
HZ.SÜLEYMAN VE HÜKÜMDARLIĞI
HZ. YUNUS VE KAVMİNDEN KAÇIŞ
İSMAİL PEYGAMBER KISSASI IŞIĞINDA ÖĞÜT VE İBRETLER
HZ. HACER VE HİCRETLERİ
KURBAN HZ. İSMAİL Mİ HZ. İSHAK MI?
HZ. MUSA'NIN ALLAH İLE MÜKÂLEMESİ(KONUŞMASI)
ALİM KUL VE HZ. MUSA
HZ.HARUN VE YARDIMCI RESULLÜK
NANKÖR BİR TOPLUM ÖRNEĞİ:MEDYEN HALKI
HZ. YUSUF; ONBİR YILDIZ, AY VE GÜNEŞ
HZ.YAHYA VE ŞEHADETİ
AD KAVMİ VE HZ. HUD
YE'CÛC VE ME'CÛC
HZ. NUH VE TUFAN
SÂMİRÎ VE ALTIN BUZAĞISI NEZDİNDE ÖĞÜT VE İBRETLER KISSASI
KUR'AN'DA BAHÇE SAHİPLERİ KISSALARI
ZÜLKARNEYN KISSASI
PEYGAMBERLERDE HİCRET
SALİH PEYGAMBER VE SEMUD KAVMİ
İSMAİL PEYGAMBER KISSASI IŞIĞINDA ÖĞÜT VE İBRETLER
KISSALARDA MÜŞRİKLERİN VAHYE VE RESULE KARŞI ALDIKLARI TAVIRLAR
KUR’AN VE TEVRAT’A GÖRE HZ.İBRAHİM, HZ.İSMAİL VE HZ.HACER’İN MEKKE’YE HİCRETİ
HZ. İBRAHİM VE HZ. İSMAİL’İN KÂBE’Yİ İNŞÂ ETMESİ

Bu web sitesi ücretsiz olarak Bedava-Sitem.com ile oluşturulmuştur. Siz de kendi web sitenizi kurmak ister misiniz?
Ücretsiz kaydol